Nederland schuldenvrij met fiKks

/, work/Nederland schuldenvrij met fiKks
  • fiKks geldzaken
Nederland schuldenvrij met fiKks 2018-10-04T17:47:38+00:00

Project Description

Plotseling rood staan, aanmaningen ontvangen en boetes vinden op de deurmat. Veel mensen met schulden raken het financiële overzicht kwijt en schamen zich voor hun situatie. Daardoor is de stap om professionele hulp te vragen vaak te groot. ADG dienstengroep wilde daar verandering in brengen en heeft in samenwerking met verschillende partijen een app gerealiseerd: fiKks. De app koppelt deelnemers aan een zogenaamde ‘buddy’, die hen kosteloos en anoniem helpt om van hun betalingsachterstanden af te komen.

Ron Steenkuijl – Directeur corporate affairs bij ADG en initiatiefnemer – over fiKks:

“We hebben het over misschien wel het laatste taboe in Nederland: geldzorgen, vaak verborgen. Die leiden niet alleen tot schulden, stress, frustratie en apathie, maar kosten ook de samenleving bakken geld. Met fiKks doorbreken we dat taboe en helpen mensen om dreigende geldzorgen bespreekbaar te maken en snel op te lossen.”

Voor de realisatie van de fiKks app werkte ADG samen met TRIMM, ReputationsAppstronaut, Qiy Foundation, NewTec Solutions en Sosialforce. Waar TRIMM de backend (API) ontwikkelde en Appstronaut het design ontwierp, was Sosialforce verantwoordelijk voor de realisatie van de fiKks app.

Maar waarom koos ADG voor een app en hoe is deze tot stand gekomen?

Ketenregisseur van het proces

“Wij willen een app”. Met deze vraag startte de samenwerking tussen ADG en Sosialforce. Maar is een app ook hét middel om de doelen te bereiken? Een goede vraag, waarop het antwoord nog niet bekend was…

De ontwikkeling van de applicatie ging niet vanzelf. Daarom werkte Sosialforce – als ketenregisseur – samen met ADG aan een solide basis middels een uitgebreide brainstormsessie. Hierbij vormden de volgende vier aspecten de richtlijnen:

  • de visie en strategie,
  • de doelstellingen,
  • de doelgroep(en),
  • en de customer journey.

Al snel bleek dat een app inderdaad het juiste middel was om de doelgroep te helpen: maar liefst 85% van alle Nederlanders (boven de 12 jaar) beschikt namelijk over een smartphone, dus ook mensen met schulden. Van een laptop of PC was daarentegen niet altijd sprake. Met een app wist ADG zeker dat zij deze mensen laagdrempelig kon helpen.

Maar hoe zorgt de app ervoor dat mensen uit de schulden komen, het vertrouwen terugkrijgen en de post weer (durven te) openen? Met andere woorden: hoe moet de applicatie eruit zien en wat zijn de nodige functionaliteiten?

De reis van de gebruiker vertaald naar features

Om bovenstaande vragen te beantwoorden, moest allereerst de reis van beide gebruikers (de customer journey) in kaart worden gebracht: die van de buddy én de deelnemer. De buddy heeft bijvoorbeeld de financiële gegevens van de deelnemer nodig, terwijl de deelnemer het liefst anoniem wil blijven.

Op basis van de customer journey werden er thema’s gecreëerd: van accounts aanmaken tot de communicatie binnen de app. De thema’s vormden de basis van de features binnen de app. Hierop werd de MVP – Minimum Viable Product – ontwikkeld en het eerste prototype van fiKks gelanceerd.

Privacy by design is een belangrijk kernpunt van AVG en heeft gedurende dit datagevoelige project centraal gestaan.

Het succesvolle algoritme van fiKks

De eindgebruikers stonden centraal gedurende het gehele proces. Daarom ging fiKks – na de lancering van het prototype – de markt op. Mensen met schulden én professionals in de schuldverlening kregen toegang tot de applicatie en mochten volop testen met waardevolle feedback als resultaat.

Zij gaven onder andere aan dat de buddy’s inzicht moesten verkrijgen in de financiële situatie van deelnemers. Hierop werd een dossier aan de app toegevoegd waarin de deelnemers inkomsten, uitgaven en betalingsachterstanden anoniem kunnen invullen. Met deze informatie bepaalt de buddy onder andere of de deelnemer over voldoende inkomsten beschikt om zijn schuld af te lossen.

En met succes: oud-minister Dijsselbloem is de eerste buddy en al snel krijgt de app nationale media-aandacht van onder andere het AD, RTL nieuws, NIBUD, Linda. en BNR nieuwsradio.

Wij zijn trots op deze mooie samenwerking. fiKks is succesvol gelanceerd en nog steeds volop in de ontwikkeling. Blijf hiervan op de hoogte via onze website.

Meer weten over fiKks?

Meer weten over de totstandkoming van de app? Lees dan ook eens de business case van TRIMM. Wil je ook graag mensen met schulden helpen? Meld je dan aan als buddy of download gratis de app. Benieuwd wat het proces van Sosialforce is geweest binnen het project? Neem dan vrijblijvend contact op met Olaf de Rijter (tel.: +31532034025).